május 21, 2022

Androbit techmagazin

Az Androbit tényeken alapuló híreivel, exkluzív videofelvételeivel, fotóival és frissített térképeivel maradjon naprakész Magyarország legfrissebb fejleményein.

Kelet-Európa a médiacenzúra új formáit teszteli

Belgrád, Szerbia – Amikor 2020 tavaszán a Covit-19 elérte Kelet-Európát, egy szerb újságíró súlyos maszk- és egyéb védőfelszereléshiányról számolt be. Gyorsan letartóztatták, betolták egy ablaktalan szobába, és pánikkeltéssel vádolták.

Újságíró, Ana LalikHamarosan szabadlábra helyezték, és még nyilvános bocsánatkérést is kapott a kormánytól a szerbiai diktatórikus elnök, Alexander Vusic régimódi elnyomása elleni csekély győzelemért.

Ám Lalik asszonyt később az ország médiája több hétig árulónak bélyegezte, ami oda vezetett, hogy Mr. Egyre inkább Vui és szövetségesei irányítása alá került, mert Szerbia most visszavonul magyarbarát és egyéb állami taktikája elől. Európa egykori kommunista keleti határa.

„Az egész nemzet számára közös ellenség lettem” – emlékezett vissza.

Szerbia többé nem fog bebörtönözni vagy megölni kritikus újságírókat, ahogyan az Slobodan Milosevics idején történt az 1990-es években. Most megpróbálja lerombolni a hitelességüket, és gondoskodni arról, hogy egyesek lássák kijelentéseiket.

A kritikus hangok letiltása Mr. Sokat segített Wozniackin – az ország leghíresebb sportolója, Novak Djokovic pedig Szerbia elviselhetetlen sértéseként ábrázolta az ausztráliai vízumbajokat. A fennmaradó független médiumok egy része nagyrészt támogatja őt, de kiegyensúlyozottabb megközelítést alkalmaznak.

Az egész régióban, az északi Lengyelországtól a déli Szerbiáig, Kelet-Európa termékeny talajává vált a cenzúra új formáinak, amelyek gyakran elkerülik a durvaságokat, de puha, de hatékony eszközöket használnak a kritikus hangokhoz való hozzáférés korlátozására és a közvélemény befolyásolására. Tehát választások – a hatalmon lévők javára.

Úr. A televízió elfogultabbá vált Wuzi javára Joran Gavrilovic, a Prodi ügyvezető igazgatója, Egy független megfigyelőcsoport szerint Szerbia “nagy szociológiai kísérletté vált annak megállapítására, hogy a média mennyire határozza meg a véleményt és a választásokat”.

Szerbiában és Magyarországon – mindkét országban a V-Dem Institute, a svéd kutatócsoport tavaly „globális diktatúrahullámnak” minősített kutatócsoportjának élén – áprilisban általános választásokat tartanak, hogy teszteljék a médiaellenőrzést.

A legfrissebb Birodi felmérés a szerb televízió híradásairól, szeptember első három hónapjában Mr. Wozniak több mint 44 órányi tudósítást kapott, ennek 87 százaléka pozitív volt, míg a főellenzék három órája, amelynek 83 százaléka negatív.

Úr. Wusik összes negatív információja kiszivárgott Ms. Megjelent az N1-en, egy független hírcsatornán, amely Lalik Govt-19-jelentéseit sugározza. Ám a piaci részesedésért keserves harc folyik az N1 – Szerbiai Szélessáv vagy SBB – és az állami irányítású Telekom Srbija távközlési társaságot ellátó kábelszolgáltató között.

READ  Magyarország: A Városi Ellenzéki Koalíció vezeti a kormánypártot a 2022-es választási felmérésben | Magyarország

A Telekom Srbija a közelmúltban úgy döntött, hogy az SBB-től elragadja az angol futball közvetítésének jogát azáltal, hogy 700 százalékot fizetett az SBB-nek, ami indokolatlan kísérlet volt az SBB fogyasztóinak csábítására.

A Telecom Szergej ajánlata csillagászati ​​összeg egy mindössze hétmillió lakosú ország számára, közel 700 millió dollárral hat szezonra – és csaknem négyszer többet, mint amennyit egy oroszországi médiavállalat beleegyezett, hogy minden szezonban befizesse a Premier League-ért. Műsorszórási jogok.

“Nagyon nehéz versenyezni, ha van egy versenytársa, aki nem törődik a profittal” – mondta Miliza Djokovic, az SBB vezérigazgatója egy interjúban.

A Telekom Srbija nem kívánt nyilatkozni a vezetőiről, de nyilvános nyilatkozataiban a cég az angol futballba és máshol végzett befektetéseit úgy írja le, hogy azokat üzleti érdekek, nem pedig politika vezérlik.

“Céljuk az SBP megölése” – mondta Dragon Solak, az SBP anyavállalatának, a United Groupnak az elnöke egy londoni interjúban. “A Balkánon nem akarsz vérző cápa lenni” – tette hozzá.

Alig várja, hogy a játékban maradjon, Mr. Solak ebben a hónapban bejelentette, hogy megvásárolta a Southampton FC-t, az angol labdarúgó-bajnokságban szereplő labdarúgócsapatot, egy általa irányított magánbefektetési céget. A liga közvetítési jogai továbbra is államilag ellenőrzött riválisánál maradnak, de a nagy összegek egy része, amelybe beleegyezett, hogy ezekért kifizesse, mostantól Mr. Solakba megyek.

A Government Loyalists öt nagy szabadon sugárzott televíziós csatornát üzemeltet Szerbiában, köztük a semleges nyilvános adásokat, köztük az RTS-t. Az egyetlen szerbiai televízió adásidőt biztosít az ellenzéknek és Mr. Kerülje el a CNN-hez kapcsolódó Wushiki holografikus tudósítását. Solak kábelhírcsatornája az N1, tévéje pedig a Nova.

Nélkülük Szerbia “olyan sötét korba kerülne, mint Észak-Korea”. – mondta Solak.

Ahogy a V-Dem Institute svéd kutatócsoportja most rangsorol, a fontos médiák helye csökken a régióban. Szerbia, Lengyelország és Magyarország a “legjobb 10 diktatúra” között szerepel A Freedom House az igazságszolgáltatás elleni támadásokra, valamint a médiát és a civil társadalmat ért korlátozásokra hivatkozva minősíti Szerbiát. – Valamennyire ingyenes.

READ  1956: Menekülés a magyar elnyomás elől a nyugati függetlenségig

A biztonsági erőket – a kommunista érában a kritikus hangok elnyomásának elsődleges eszközeit – minden országban felváltották ebben a szerepben az állami irányítású és állami tulajdonú vállalatok, amelyek gyakran elkerülhetetlen nyomást gyakorolnak a médiára.

A lengyel kormánypárt, a Jog és Igazságosság propaganda-baromsággá változtatta az ország közszolgálati tévéjét, a TVP-t, miközben egy állami olajtársaság átvette a regionális lapok sorát, bár egyes nemzeti nyomtatványok továbbra is támadják a kormányt.

Decemberben a jog és az igazságszolgáltatás törvényt vezetett be az egyetlen független televíziós hírcsatorna, a TVN24 kiszorítására, amely egy amerikai cég tulajdonában van, de a Washington elidegenítése miatt aggódó lengyel elnök megvétózta a törvényjavaslatot.

Magyarország tovább ment, és több száz hírszervezetet mozgósított egy holdingba, amelyet Orbán Viktor miniszterelnök szövetségesei irányítottak. Az egyetlen televízió, amely országosan elérhető, a Mr. Orbán kritikus és pénzügyileg független a kormányától.

Úr. Orbán korábban megosztott politikai riválisai egységes frontot alkottak az áprilisi választáson, de nem sikerült megrázniuk a médiát.

Szerbiában a kritikai hangok médiatere ez idáig beszűkült – mondta Zoran Sekulic, a FoNet független hírügynökség alapítója és szerkesztője „közvetlenül és közvetve, akárcsak a 90-es években”. Milosevic, információs miniszter úr. Wozniacki szolgált.

Újságírók, Mr. Sekulik hozzátette, hogy a vezérlőrendszert már nem megölni, hanem “javítani és javítani” kell, hogy brutális erőszak nélkül biztosítsák a lefedettséget.

Amikor az Egyesült Csoport tavaly elindította a viszonylag ellenzékbarát újságot, Szerbiában nem talált nyomtatót, hogy hozzányúljon. Az újságot a szomszédos Horvátországban nyomtatják és Szerbiába szállítják.

Dragon Djilast, Szerbia legfőbb ellenzéki pártjának vezetőjét és egykori médiavezetőjét számos jelentős szerb tévécsatornával hozták kapcsolatba. Vusik órákig tudott megszakítás nélkül beszélni, panaszkodva, hogy az ellenzéki politikusok gyakran csak támadások célpontjaként jelentek meg. „Úgy érzem magam, mint egy csendes film főszereplője” – mondta.

Az N1, az egyetlen csatorna, amely néha megengedi neki, hogy megszólaljon, széles körben nézett a fővárosban, Belgrádban, de számos városban és településen a polgármester urat is láthatják. Ezt olyan helyeken blokkolták, ahol Vusik a párt tagja volt. A csatornát üzemeltető kábeltársaságnak még Belgrádban is gondja volt a kormányhoz szorosan kötődő ingatlanfejlesztők által épített új lakásprojektekhez való hozzáféréssel. A cég például azt mondta, hogy megtagadta az SBB kábelének telepítését, amely egy nagy, új lakónegyed, amelyet a biztonsági tisztek számára építenek Belgrád közelében.

READ  Rekha Niradi magyar válogatott USC-t ígér 2023-ra

A kormánypárti csatornák nézői “párhuzamos univerzumban élnek” – mondta Jelko Potrosic, a Szerbiai Független Újságírók Szövetségének elnöke. Olyan csatornák, mint a TV Pink, a legnépszerűbb nemzeti állomás, a nyíltan szexuális valóságshow-k és a Mr. Vucic hosszú kijelentéseivel együtt azt mondta: “Ne felvilágosítsd, de ne áltasd az embereket.”

Európai Unió és A média sokszínűségének hiányáról Mr. Vasukit többször is elítélték, De Szerbia azon vágyát, hogy kimaradjon Oroszország öleléséből, vagy hogy zavargásokat keltsen a szomszédos Boszniában, nem szorult erősen.

Rasa Nedeljkov, a projekt belgrádi igazgatója elmondta, hogy ennek célja a médiakontroll kiterjesztése. Nagy szabadságot adott Wuzinak. Kutatási, Átláthatósági és Elszámoltathatósági Központ, Leírása szerint “az egész rendszerének csontváza”. Bizonyos szempontból Szerbia helye a kritikus média számára most Mr. Milosevic kisebb, mint alatta volt, “tényleg nem törődött azzal, hogy teljes irányítása legyen”, és anélkül távozott, hogy hozzányúlt volna a különböző regionális irodákhoz.

„Vusic most tanul Milosevics hibájából” – mondta. – mondta Neteljkov. Úr. Vusik és társai, Mr. Nedeljkov hozzátette: “Nem tolerálok semmi mást.”

Egyszer a szabadság erőteljes hangjai fokozatosan beépültek. Például az 1990-es évek balkáni háborúi idején Mr. A B92 rádióállomás, amely folyamatosan kritizálta Milosevicset, most Mr. Wozniacki támogatója, és gyakran a kormány papagájja.

Úr. Az újságíróknak és másoknak, akik feldúlták Vusikot, mérgező támadásokkal kell szembenézniük a hatóságokhoz hű bulvárlapoktól. Például a United Group elnöke, Mr. Solakot “Szerbia legnagyobb csalójának”, árulónak, aki “söpredékként” szidja az országot, és árulónak, aki Szerbia külföldi ellenségeinek dolgozik.

Mr. aki biztonsági okokból Szerbián kívül él. Solak, aki azt mondta, hogy bántalmazás célpontja volt, azt mondta, amikor nem támadták meg: “A barátaim felhívtak és megkérdezték: “Mi történt? Hogy vagy?”