május 22, 2024

Androbit techmagazin

Az Androbit tényeken alapuló híreivel, exkluzív videofelvételeivel, fotóival és frissített térképeivel maradjon naprakész Magyarország legfrissebb fejleményein.

Netanjahu kormánya megszavazza az Al Jazeera izraeli irodáinak bezárását

Netanjahu kormánya megszavazza az Al Jazeera izraeli irodáinak bezárását

TEL AVIV, Izrael (AP) – Izrael elrendelte az Al Jazeera katari hírhálózat helyi irodáinak vasárnapi bezárását, ami a Doha által közvetített tűzszüneti tárgyalásokkal súlyosbította a hálózat és Benjámin Netanjahu miniszterelnök keményvonalas kormánya közötti régóta tartó vitát. És a Hamasz a tét.

A rendkívüli parancs, amely magában foglalja a műsorszóró berendezések elkobzását, a csatorna riportjainak sugárzásának megakadályozását és weboldalainak blokkolását, vélhetően ez az első alkalom, hogy Izrael bezárt egy külföldi hírügynökséget.

Az Al Jazeerát a következő órákban elvágták Izrael fő kábelszolgáltatójától. Webhelye és több online platformon keresztüli streaming linkjei azonban vasárnap még működtek.

A hálózat a fegyveresek által október 7-én indított első, határokon átnyúló támadás óta megállás nélkül közvetíti az Izrael és a Hamász közötti háborút, és 24 órás lefedettséget tartott a Gázai övezetben az izraeli szárazföldi offenzíva során, amelyben a fegyveresek tagjai meghaltak és megsebesültek. a legénysége. Noha helyszíni jelentéseket tartalmaz a háború áldozatairól, arab ága gyakran tesz közzé szó szerinti videonyilatkozatokat a Hamásztól és a térség más militáns csoportjaitól, feldühítve ezzel Netanjahut.

Netanjahu nyilatkozatában kijelentette: „Az al-Dzsazíra riporterei ártottak Izrael biztonságának, és a katonák ellen uszítottak”. „Itt az ideje, hogy eltávolítsuk országunkból a Hamasz szócsövét.”

Az Al Jazeera nyilatkozatot adott ki, amelyben megígérte, hogy „minden elérhető jogi csatornát követ a nemzetközi jogintézményeken keresztül annak érdekében, hogy megvédje újságírói és újságírói jogait, valamint a nyilvánosság információszerzési jogát”.

„A szabad sajtó Izrael általi folyamatos elnyomása, amelyet a Gázai övezetben tett akcióinak eltitkolására tett kísérletnek tekintenek, ellentétes a nemzetközi és humanitárius joggal” – mondta a hálózat. „Izrael közvetlen célzása, újságírók meggyilkolása, letartóztatások, megfélemlítések és fenyegetések nem akadályozzák meg az Al Dzsazírát a tudósítások iránti elkötelezettségében, miközben több mint 140 palesztin újságírót öltek meg a gázai háború kezdete óta.”

READ  Összenőtt ikrek, akiket brazil és egyesült királyságbeli sebészek választottak el virtuális valóság technológiával

Az izraeli média közölte, hogy a parancs lehetővé teszi Izrael számára, hogy 45 napig megakadályozza a csatorna működését az országban.

Az izraeli kormány az 1948-as megalapítása óta eltelt évtizedek során fellépett az egyes riporterek ellen, de nagyjából lehetővé teszi a viharos médiakörülményeket, amelyekben a világ minden tájáról, még az arab országokból származó külföldi irodák is jelen vannak. Ez megváltozott egy törvény múlt hónapban történő elfogadásával, amely Netanjahu hivatala szerint lehetővé teszi a kormány számára, hogy fellépjen egy olyan külföldi csatorna ellen, amely „kárt okoz az országnak”.

Közvetlenül e bejelentés után az Al Jazeera angol részlege egy előre felvett üzenetet kezdett sugározni egyik tudósítójától egy szállodából, amelyet a csatorna hónapok óta használt Kelet-Jeruzsálemben, és amelyet a palesztinok remélnek, hogy egy napon megkapják jövőbeli államukat.

„Ezenkívül megtiltják minden eszköz használatát, beleértve a mobiltelefonomat is” – mondta Imran Khan riporter. „Ha ezt bármilyen hírgyűjtésre használná, az izraeliek egyszerűen elkobozhatnák.”

A tilalom a jelek szerint nem érinti a csatorna működését a megszállt Ciszjordániában vagy a Gázai övezetben, ahol Izrael ellenőrzi a területet, de nem szuverén izraeli terület.

A döntés azzal fenyeget, hogy fokozza a feszültséget Katarral egy olyan időszakban, amikor a dohai kormány jelentős szerepet játszik a blokád leállítására irányuló közvetítői erőfeszítésekben. A gázai háborúEgyiptommal és az Egyesült Államokkal együtt.

Katar viszonya különösen Netanjahuval vált feszültté, amióta kijelentései szerint Katar nem gyakorol kellő nyomást a Hamaszra, hogy visszaszorítsa a fegyverszüneti megállapodás megkötésének feltételeitől. Katar a Hamász száműzetésben élő vezetőit látja vendégül egy dohai politikai irodában.

Úgy tűnik, hogy a két fél közel áll a megegyezéshez, de több korábbi tárgyalási forduló megegyezés nélkül ért véget.

A Hamász vasárnapi közleményében elítélte az izraeli kormány parancsát, és felszólította a nemzetközi szervezeteket, hogy lépjenek fel Izrael ellen.

READ  Gázai háború: Az ENSZ emberi jogi szakértője népirtás elkövetésével vádolja Izraelt

Nem sokkal a kormány döntése után a kabinet tagjai, a Nemzeti Összetartozás Pártja bírálták a döntés időzítését, mondván, hogy az „szabotálhatja a tárgyalások befejezésére irányuló erőfeszítéseket, és politikai megfontolásokból fakadhat”. A párt közölte, hogy általában támogatja a döntést.

Izrael mindig is feszült kapcsolatban volt az Al Jazeerával, elfogultsággal vádolva azt. A kapcsolatok jelentős romlásnak voltak tanúi közel két évvel ezelőtt, amikor az Al Jazeera tudósítója megszólalt Sherine Abu Okla Mártírhalált halt egy izraeli katonai rajtaütés során a megszállt Ciszjordániában.

Ezek a kapcsolatok a válság kitörése után tovább romlottak Izrael háborúja a Hamász ellen Október 7-én, amikor a fegyveres csoport határon átnyúló támadást hajtott végre Dél-Izraelben, amelyben 1200 ember meghalt, és 250-et túszul ejtett. Azóta az izraeli katonai hadjárat Gázában több mint 34 000 embert ölt meg az ottani helyi egészségügyi tisztviselők szerint, akik nem bontják civilekre és harcosokra a számokat.

Decemberben egy izraeli rajtaütésben egy ember meghalt Al Jazeera operatőr Beszámolt a dél-gázai háborúról is. A csatorna gázai irodaigazgatója, Wael Dahdouh ugyanebben a támadásban megsérült. Dahdouh, a számos háború alatt ismert palesztin tudósító, később elhagyta Gázát, de csak akkor Az izraeli razziák megölték a feleségét, három gyermekét és unokáját.

Az Al Jazeera azon kevés nemzetközi média egyike, amely a háború alatt Gázában maradt, és véres jeleneteket sugároz légicsapásokról és zsúfolt kórházakról, és mészárlások elkövetésével vádolja Izraelt.

Izrael azzal vádolja a katari kormány által finanszírozott Al Dzsazírát, hogy együttműködik a Hamásszal. De a csatorna kritikája nem új keletű. Az Egyesült Államok kormánya a rádiót emelte ki Irak amerikai megszállása idején a 2003-as invázió után, amely megdöntötte Szaddám Huszein diktátort, és videóklipeket sugárzott Oszama bin Laden néhai al-Kaida vezetőről.

Az Al Jazeerát bezárták vagy blokkolták Más közel-keleti kormányok. Ezek közé az országok közé tartozik Szaúd-Arábia, Jordánia, az Egyesült Arab Emírségek és Bahrein az évek óta tartó dohai bojkott alatt, amelyet az évekig tartó és 2021-ben véget ért politikai vita közepette folytattak.

READ  Oroszország interkontinentális ballisztikus rakétakísérletet jelentett be, mivel Ukrajna ragaszkodik Mariupolhoz

2013-ban az egyiptomi hatóságok razziát tartottak egy luxusszállodában, amelyet az Al Jazeera hadműveleti bázisként használt, miután a Mohamed Murszi elnök elleni tömeges tüntetést követően a hadsereg átvette a hatalmat. Úgy tűnik, hogy a csatorna célponttá vált, mivel folyamatosan tudósít a Muszlim Testvériség Murszi elűzése elleni tiltakozásáról.

Az Al Jazeera három alkalmazottját, az ausztrál Peter Greste-t, az egyiptomi-kanadai Mohamed Fahmyt és az egyiptomi producert, Baher Mohamedet 10 év börtönbüntetésre ítélték, de 2015-ben széles körű nemzetközi bírálat után szabadon engedték őket.

___

Gambrell jelentett Jeruzsálemből. Az Associated Press írója, Jack Jeffrey Jeruzsálemben közreműködött.