december 10, 2022

Androbit techmagazin

Az Androbit tényeken alapuló híreivel, exkluzív videofelvételeivel, fotóival és frissített térképeivel maradjon naprakész Magyarország legfrissebb fejleményein.

Orbán Viktor a választások előtt a magyar média szoros szorításából kamatoztatja

Élénkpiros, 18 kerekű teherautó gördült ki ebben a hónapban a magyar Hudwan városában, hogy valami ritkaságot mutasson a városban: más látványt.

Órákon belül kinyílt előzetesének üvegfala az élő tévéstúdióban. Ott, a város főterén, Budapesttől egy órás autóútra a szervezők interjút készítettek egy ellenzéki politikussal, beszélgettek környezetvédelmi kérdésekről, és egy hosszas pedagógussztrájkról is szó esett.

Ez a teherautó egy független magyar médiavállalkozás, a Partisan, amely általában baloldali politikai talkshow-kat ad a YouTube-on. A cél az volt, hogy csökkentsék az Orbán Viktor miniszterelnökhöz hű médiavisszhangot, és alternatív perspektívát vigyenek a vidékre. Hudwanban nem vonzott tömeget – néhány kíváncsi néző észrevette.

“Soha nem láttam a híreket, de a szüleim igen, ez Urban, Urban, Urban” – mondja Cecilia Fehr, egy szálloda házigazdája, aki soha nem látta a teret. „Soha nem érkezett hír arról, hogy mennyi pénzt loptak el, vagy Orbán milyen állapotban van [Russian president Vladimir] Putyin legjobb barátja.

A “liberális demokratának” álcázott Orbán egy évtizedes hatalmat használt fel arra, hogy erősítse a markát a magyar médián és elnyomja az alternatív nézeteket. Mivel fideszeseivel zsinórban negyedszer veszi át a hivatalt, ez lett az egyik legfontosabb előnye, amelyet az április 3-i országgyűlési választásra való felkészülés során kapott.

Egy Orbánt ábrázoló pólós férfi egy budapesti tüntetésen © AFP a Getty Images-en keresztül

A választások előtt a magyar ellenzéki pártok közös miniszterelnök-jelöltje, Peter Margi-Jay mögé tömörülve igyekeztek növelni esélyeiket Orbán menesztésére.

Mégis van Urban Kedvenc. Az ukrajnai háború közepette Oroszországgal kötött évtizedes szövetsége ellenére több százalékponttal vezet Margi-J és az ellenzék előtt, a választók negyede bizonytalan.

A kormánypárti média ügyel arra, hogy ne Putyint hibáztassák a háborúért. A magyarok kevesebb mint kétharmada és Fitzgerald kevesebb mint fele gondolja úgy, hogy a háború orosz megszállás. közvélemény kutatás A Publicus Intézet, Magyar Agytröszt révén. Az Urban támogatók negyede a háborút Oroszország védekező intézkedésének tekinti.

Orbán és Vlagyimir Putyin orosz elnököt ábrázoló plakátokat tartó emberek Ukrajna orosz megszállását követő budapesti tüntetésen.
Orbán és Vlagyimir Putyin orosz elnököt ábrázoló plakátokat tartó emberek Ukrajna orosz megszállását követő budapesti tüntetésen © Marton Monus / Reuters

Magyarország városbarát médiája magasan finanszírozott, de szigorúan ellenőrzött közszolgálati műsorszolgáltatókkal rendelkezik; Kormánybarát tulajdonosokkal rendelkező vállalatok; Közel 500 főcím a Közép-Európai Sajtó- és Médiaalapítvány (KESMA), a Premier Partners Media Holdings által 2018-ban alapított non-profit csoport alatt.

READ  PH, Magyarország Partner a Szakképzésben

“A közszolgálati médiát semlegesítették és propagandagépezetgé változtatták, míg a kereskedelmi televíziók politikai tartalom létrehozásával küzdenek” – mondta Morton Gullias, a Partisan alapítója és vezérszónoka. “Sikerünk azt mutatja, hogy sok politikai megfigyelő elhagyatottnak érzi magát.”

A partíció egy új típusú média, amely online csatornákat és forrásokat használ közvetlenül a felhasználóktól. Gulyás, a politikai aktivistává vált színházmenedzser évekig tiltakozott Orbán ellen, mielőtt 2018-ban pártot alapított. Az évi 700 000 körüli működési költségvetéssel a csatorna napi negyedmillió nézőt ér el – a 10 milliós országban – talkshow-kkal, dokumentumfilmekkel és hosszadalmas politikai interjúkkal.

A Partison finanszírozásának fele mikro-adományozóktól származott, köztük olyan nemzetközi forrásoktól, mint a washingtoni székhelyű National Endowment for Democracy, amely a kamionutazást fizette.

„Vannak prominens magyar adományozóink is, de ők inkább nem nevezik meg őket” – mondta Gullias.

Morton Gulyas, a Partisan alapítója, egy független médiavállalkozás a hatvani Truck Studios-szal

Morton Gulyas, a Partisan alapítója, egy szabadúszó médiavállalkozás a hudwani Truck Studios-szal © Morton Sub / FT

Hatwanban Fehr azt mondta, hogy először járványok idején vette észre a Partizánt. Az idősebb, vidéki szavazók információik nagy részét a városok által uralt televízióból és rádióból szerzik.

2010-es hivatalba lépése óta Orbán fokozatosan kiépítette a média feletti ellenőrzését Tanulmány Tavaly jelent meg a Merdek, a médiakutatással foglalkozó budapesti agytröszt gondozásában. Leírja, hogy Orbán hogyan biztosította a szabályozói ellenőrzést új törvényekkel, és hűségeseket nevezett meg a piacfigyelőknek.

“Az (orbáni) liberális államot felépítő és az uniós értékeket erodáló évtized alapjaiban változtatta meg Magyarország közbeszédét” – írták a Merdech kutatói. – A médiaváltás több szinten is összehangoltan ment végbe.

A kormány a reklámpiacon is kihasználta befolyását a baráti témák támogatására a tágabb értelemben vett 2020. Tanulmány Magyarország hirdetési piaca a kelet-európai politikai magazinokban.

„Fidesz alatt. . . Az állami hirdetéseket azonnal a kormányhoz szorosan kötődő befektetők által felvásárolt cégekhez irányították” – írták a szerzők. “A független versenytársakat egyértelműen elkerülik az állami hirdetők, ezzel ellehetetlenítve a tisztességes versenyt.”

A kormányszóvivő részletezés nélkül cáfolta, hogy a közigazgatás érintett volna a médiapiacon.

Sok független személyi cím végül nyomás alatt akadt be. A kormánypárti kereskedő 2020-ban megvásárolta az Index befolyásos híroldalt – néhány korábbi munkatársa közösségi finanszírozásból indította útjára a már előfizetői alapon működő Telex.hu utódját.

A Klubrádió, az utolsó független talk-rádió, amelynek frekvenciáit 2021-es lejártakor nem frissítették, és online költözött. A médiahatóság szerint a klub “ismételt jogsértései” nem tartalmaztak elegendő magyar zenei tartalmat.

Polyák Gábor, a Mertek alapítója most Marki-Zay ellenzéki vezetőnek dolgozik azon a terven, hogy kiszabadítsa a médiát Orbán szorításából. Ezen belül Választási terv, Azt állítja, hogy az ellenzék szigorú cenzúrának veti alá a KESMA-t, és valószínűleg megtöri azt. Ez egy új médiatörvényt hoz létre, amely biztosítja, hogy a politikusok ne gyakorolhassanak ellenőrzést.

A vonatkozó törvények megváltoztatásához kétharmados többségre lenne szükség, azonban az ellenzék ezt valószínűleg nem fogja vonzani.

Paliak szerint azonban az állami források igazságos elosztása a magyar médiában sokat segítene a nagyobb függetlenség biztosításában.

„A médiapiac fő gondolata az, hogy piac legyen” – mondta. “Eltűnnek a politikai döntések, és érvényesülni fog a reklám racionalitása. Ha az állam fokozatosan kikerül, a piac megtisztul.